Case: Kosten per lead verlagen
Onderstaand enkele voorbeelden van hoe wij de kosten per lead hebben weten te verlagen in verschillende branches.
Kosten per lead (CPA) is een duidelijk cijfer wat aangeeft hoeveel jij betaalt voor een nieuwe potentiele klant. Sommige bedrijven sturen hier op aan omdat dit hetgeen is waar ze wel invloed op kunnen uitoefenen.
Beauty:
Voor onze klant in het beauty segment was de wens om meer aanvragen te krijgen voor een specifieke, wat duurdere, behandeling in de salon. De klant had hiervoor de ervaring bij een marketingpartij die specifiek gericht is op de beauty markt.
Dit bedrijf wist daadwerkelijk leads te behalen, echter de adverteerkosten van deze leads was aan de hoge kant. Daarnaast waren er ook nog hoge beheerfees van toepassing. Kortom de klant verdiende zo goed als niks op de aanvraag.
We zijn een traject begonnen met als achterliggende gedachte dat als het beter kan het beter mag en anders de andere partij altijd een goede optie is om op terug te vallen. Door onze flexibele opzegging mogelijkheid kon de klant eerst zien dan geloven.
Het resultaat na 1 maand draaien was dat de kosten per lead van €30 naar €6 zijn gegaan! Op dit moment fluctueert dit bedrag nog wat. Afhankelijk van de periode in het jaar zit het kosten per lead bedrag tussen de €6 en €12. Dit is een aanzienlijke verbetering en de kosten voor het beheer van de campagne zijn lager. Op deze manier maakt onze klant weer winst op de behandelingen.
Daken:
Dit type klant is erg gericht op het ontvangen van een offerte aanvraag. Van deze aanvragen gaat een bepaald percentage door naar daadwerkelijke opdracht. Met marketing kunnen wij alleen de aanvraag verzorgen dus daar ligt de focus op.
Allereerst had de klant een verouderde Google Ads strategie. Hierdoor ging er maandelijks circa €5.000 door het putje met minimale resultaten. Het direct aanpassen van de campagnes was dus een no-brainer..
Daarnaast had de klant in het verleden geïnvesteerd in SEO. De resultaten hiervan waren echter aan het wegzakken en de klant merkte dat er weinig gebeurde aan de site.
Door de site SEO te optimaliseren en de SEA campagne flink onder handen te nemen is het huidige SEA budget slechts 10% van wat het was. Dit betekent een maandelijkse besparing van €4500. Hiertegenover staat een maandelijkse investering in SEO van €1000. Dit is een besparing €3500 per maand en meer aanvragen dan voorheen.
De resultaten verbeterde vanaf de eerste maand. Bovenstaand is het gemiddelde over een periode van 12 maanden.
Automotive:
Deze klant is een dienstverlener die afhankelijk is van dagelijks conversies. Ze zijn op aanbeveling bij Houwen Online terecht gekomen nadat ze een geoptimaliseerde AI koppeling hebben geprobeerd.
De AI koppeling heeft helaas meer kwaad gedaan dan goed. De account wist structureel €1600 per dag uit te geven en niet meer dan €1600 omzet op te leveren. Naast alle overige kosten betekent dit dus vooral geen positieve resultaten.
Eerst is getracht om met de bestaande account, omwille behoud van data, resultaat te boeken. Door verschillende eigenaardigheden die wij ooit eerder hebben meegemaakt is ons advies geweest een nieuwe account te starten.
Met het nieuwe account is direct een verbetering gerealiseerd. Dagelijks evenveel aanvragen voor slechts een derde van het bedrag. Een lead kostte voorheen €30 en nu slechts €10.
De resultaten lopen nu enige tijd stabiel, met hier een daar een positieve of negatieve uitschieter. Dit heeft grotendeels te maken met de branche en de vraag en aanbod factor binnen de branche. Zo werkt deze klant op bepaalde dagen dat concurrenten niet werken.
Online Marketing resultaten die je direct merkt
Bekijk de reviews van andere bedrijven die samenwerken met Houwen Online
Online marketing: Effectief, Resultaatgericht, Betaalbaar
Onze online marketing blog
Nieuws in de markt en onze eigen kijk op de zaak.