Case: Facebook advertising

Onderstaand twee voorbeelden van hoe social media advertising heeft bijgedragen aan betere resultaten voor verschillende type klanten.

Wat belangrijk is om te weten bij advertising kanalen is of je op push of pull kanalen zit. In deze voorbeelden zijn we gaan pushen, met resultaat!

Case online marketing

%

Tevredenheid

Top 10 posities

Gemiddelde CPA

Google Reviews

Ecommerce:

Deze klant zit in de ecommerce. De concurrentie is moordend en er wordt geadverteerd met producten die alle concurrenten ook kunnen bemachtigen. Het product heeft een ontwikkeling doorgemaakt in prijs/marge die op zijn minst interessant te noemen is. 

De producten die verkocht worden hadden circa 2021 prijzen die driemaal zo hoog waren. De marge was destijds beter omdat de inkoop naar verhouding niet even hoog was. Doordat de concurrentie op het product is toegenomen zijn de prijzen veel lager omdat er altijd iemand is die bereid is een kleinere marge te pakken. De inkoopprijs is tevens ook wat gedaald, maar een stuk minder dat de verkoopprijs.

De situatie is dat de klant met het gehele product aanbod graag meer sales wil doen, echter was het vanuit de data snel duidelijk dat maar liefst 80% van de omzet gebaseerd was op slechts 3 van de 800 producten.

De klant draaide Facebook catalog ads zonder al te veel poespas, met weinig resultaat. Het probleem zat hem echter in wat de communciatie was. In deze markt is namelijk een lage prijs belangrijk, maar niet de enige factor. Ten op zichte van enkele concurrenten had deze klant betere voorwaarden bij de aankoop van het product. Denk aan:

  • Langere garantie
  • Gratis leveren
  • Betere klanten service

Daarnaast was deze lang bestaande winkel er een met zeer postieve reviews op verschillende platformen. Geen van deze punten kwam naar voren in het eerste contact moment met een potentiele klant.

Door het aanpassen van de catalog ads met een overlay is de ROAS gestegen van 4 naar 10. De klant was in staat hetzelfde product als de rest te verkopen, maar voor een iets hogere prijs. Hierdoor is de marge per product dusdanig hoger dat er minder producten verkocht hoeven worden voor dezelfde winst.

We hebben samen met de klant uitgerekend waar precies de “Sweet spot” zit in marge, rekening houdend met de cost per sale. 

Het resultaat is dat de klant meer is gaan verkopen en de kwaliteit van aankopers beter is. Dit was te herleiden uit hoe men om ging met normale omstandigheden in de branche zoals een (acceptabele) vertraging van levering.

 

High End Beauty:

Onze klant wilde graag meer aanvragen voor zeer luxe behandeltrajecten. De behandeltrajecten zorgen namelijk voor planmatige omzet. Doordat een behandeltraject uit meerdere behandelingen bestaat kan de agenda vast gevuld worden.

Om dit te verzorgen was het noodzakelijk om mensen te introduceren aan het nieuwe behandel plan. Doordat dit iets is waar vrij weinig mensen ooit van gehoord hebben dient de push marketing het vooral goed uit te leggen. De doelgroep is wat ouder dus een hippe video treft niet altijd het doel.

Nadat we bekeken hebben welke factoren van belang konden zijn is besloten om de doelgroep op twee manieren te benaderen. Enerzijds met video die het gevoel omtrent het behandeltraject moet uitstralen, alsmede het traject moet uitleggen. Anderzijds met een platte image die het eindresultaat toont en begeleidende tekst die men naar de website moet krijgen.

Omdat vooraf niet duidelijk was welke van de twee opties het beste zou werken zijn er dus meerdere opties gelanceerd. Als het ware een A/B test, maar niet met de Facebook functie A/B test gezien deze nogal bevooroordeeld kan zijn!

Het resultaat was al vrij snel duidelijk. De doelgroep slaat aan op het resultaat met de (lange) textuele uitleg. Deze uitleg wordt verder gecomplimenteerd op de website en daar zijn de call to actions aangepast zodat men snel over kan gaan tot het boeken van een afspraak.

Dankzij deze aanpak groeit de omzet netjes door. Een bijkomend voordeel is dat door deze push strategie we ook een uplift zien in de pull kant, namelijk meer organische hits op de pagina van de kuur. 

Online Marketing resultaten die je direct merkt

Bekijk de reviews van andere bedrijven die samenwerken met Houwen Online

Online marketing: Effectief, Resultaatgericht, Betaalbaar

Onze online marketing blog

Nieuws in de markt en onze eigen kijk op de zaak.

Hoe laat ik mijn omzet groeien

Case: Hoe laat ik mijn omzet groeien Lees hieronder hoe wij voor deze klant de omzet hebben laten groeien. Dit was niet door eenvouding een aspect aan te pakken, maar door mee te denken over de gehele marketing en bedrijfsvoering van de klant.De situatie: Deze klant...

Case: Google Ads optimalisatie

Case: Google Ads optimalisatie Lees hieronder hoe wij voor deze klant zijn "gebroken" account nieuw leven hebben ingeblazen met geweldige resultaten als gevolg! In deze case noemen we ook onze eigen misser. Iets dat we simpelweg eerder hadden mogen opmerken. Binnen de...

Case: Website vernieuwen

Case: Website vernieuwen Onderstaand een voorbeeld van een klant die een behoorlijke SEO reputatie had en de website wilde vernieuwen. De klant is op aanbeveling bij Houwen Online terecht gekomen en had bijna een mooie nieuwe site laten maken zonder rekening te houden...

Case Organische aanvragen verhogen

Case: Organische aanvragen verhogen Onderstaand een voorbeeld van een klant die meer organische aanvragen wilde om zo minder te investeren in betaalde kanalen zoals Google Ads en Facebook. Voor deze klant is het belangrijk om veel offerte aanvragen binnen te krijgen...

Case Kosten per lead verlagen

Case: Kosten per lead verlagen Onderstaand enkele voorbeelden van hoe wij de kosten per lead hebben weten te verlagen in verschillende branches. Kosten per lead (CPA) is een duidelijk cijfer wat aangeeft hoeveel jij betaalt voor een nieuwe potentiele klant. Sommige...

Wanneer Kunstmatige Intelligentie de mist in gaat

Wanneer Kunstmatige Intelligentie de mist in gaat Kunstmatige intelligentie (AI) is een krachtig hulpmiddel dat de manier waarop we werken, communiceren en creëren, heeft veranderd. Van het schrijven van blogs tot het genereren van afbeeldingen, AI-technologie heeft...